02 лютого 2018, 11:36

Позиція членів Комітету щодо обов’язкового запровадження системи «єдине вікно» на кордоні з 1 лютого 2018 р.

 

На розгляді в Комітеті Верховної Ради України з питань податкової та митної політики знаходиться проект Закону «Про внесення змін до Митного кодексу та деяких інших законодавчих актів України щодо запровадження механізму «єдиного вікна» та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через митний кордон України» (реєстр. №7010 від 28 липня 2017 року).

Незважаючи на те, що парламентом розглядається питання створення належної законодавчої бази для повноцінного запровадження електронного обміну документами за принципом «єдиного вікна», Кабінет Міністрів України постановою №878 від 22 листопада 2017 року ухвалив рішення про обов’язковість митного оформлення товарів всіма суб’єктами ЗЕД за принципом «єдиного вікна» з 1 лютого 2018 року. При цьому, на жаль, відповідна постанова Кабінету Міністрів не створює єдину інформаційно-телекомунікаційну систему митниці з іншими контролюючими органами, а також не передбачає внесення змін до законів, що регулюють діяльність суміжних контролюючих органів: екологів, фітосанітарів, ветеринарів тощо, які і надалі будуть діяти відповідно до норм їх профільного законодавства. 

Більше того, жоден із вказаних органів не виконав вимоги постанови та до 31 грудня 2017 року не вніс зміни до своїх нормативно-правових актів щодо переходу до ризик-орієнтованих підходів у роботі.

Натомість законопроект №7010 передбачає створення Єдиного державного інформаційного веб-порталу «Єдине вікно для міжнародної торгівлі» для передачі в електронному вигляді всіх дозвільних та інших передбачених законом документів від їх видавців до вказаної електронної системи, а також вносить зміни не тільки до Митного кодексу, а й до 36 законів, які регламентують діяльність інших контролюючих органів та їх взаємодію з митницею при здійсненні видів державного контролю.

Передбачається, що документи почнуть передаватися в електронному вигляді до єдиного веб-порталу міжнародної торгівлі «Єдине вікно для міжнародної торгівлі», який буде включати функцію ведення електронного реєстру документів.

Перевагою «електронної бази» вбачається те, що не потрібно сканувати дозвільний документ у паперовому вигляді і відправляти знову на митницю. Суб’єкт ЗЕД повідомляє митникам чи контролюючим органам, що документ знаходиться в електронній базі, що значно скорочуватиме термін отримання митницею інформації.

Законопроект прибирає зайві перепони для експорту українських товарів. Контрольні процедури по товарах, які вивозяться, проводитимуться тільки у випадку, коли це вимагається країною імпорту або транзиту.

Крім того, узгоджуються існуючі сьогодні процедури контролю товарів, що ввозяться на митну територію України, та законодавчі підстави для цих процедур з Угодою про застосування санітарних та фітосанітарних заходів (в тому числі, гармонізуються назви видів контролю).

Для запровадження дійсно працюючого механізму «єдиного вікна» необхідним є прийняття вказаного проекту Закону. Вирішення цього питання актом Кабінету Міністрів України вже сьогодні створює проблемні питання як для митниць, так і для суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності.

Зокрема, в постанові Кабміну залишається невирішеним питання щодо розбіжності робочих графіків посадових осіб суміжних служб та робочого графіку підрозділів митного оформлення. Згідно з пунктом 28 Постанови обов’язок щодо узгодження з підприємством дати і часу проведення огляду (інспектування) товарів чи відбору зразків контролюючими органами покладається на посадових осіб органу доходів і зборів, у зоні митного контролю якого перебувають товари. Проте на даний час нормативно не врегульоване питання щодо способу взаємодії та можливості впливу на контролюючі органи та суб’єктів ЗЕД для узгодження оптимальної дати та часу проведення огляду товарів чи відбору зразків.

Напередодні запровадження обов’язкового використання системи, 31 січня 2018 року, уряд частково визнав її неготовність та схвалив рішення про продовження на 1 рік можливості її добровільного застосування у випадках переміщення товарів транзитом, вивезення за межі України товарів морським, залізничним і авіаційним транспортом, а також ввезення товарів у поштових та міжнародних експрес-відправленнях. Крім того, на 90 днів вводиться перехідний період у вигляді добровільного застосування системи в кожному новому місці митного оформлення, в яких почнеться застосування цієї системи.

Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики закликає уряд до співпраці для якнайшвидшого вирішення питання запровадження працюючої системи шляхом прийняття проекту Закону «Про внесення змін до Митного кодексу та деяких інших законодавчих актів України щодо запровадження механізму «єдиного вікна» та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через митний кордон України» (реєстр. №7010 від 28 липня 2017 року).