Увага! Cайт не оновлюється
СТЕНОГРАМА
круглого столу на тему: "Аудит в Україні: перспективи та виклики"
20 квітня 2018 року
Веде засідання Голова Комітету з питань податкової та митної політики ЮЖАНІНА Н.П.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, можна займати свої місця. Ми можемо бути пунктуальні як ніхто, бо ми – аудитори. Не будемо затягувати. (Шум у залі)
Шановні колеги, рідні мої колеги, я дивлюсь на ваші обличчя такі радісні. Я насправді рада бачити вас всіх у цій залі. Я рада вітати кожного з вас. І велика подяка за те, що ви погодилися прийняти участь у нашому засіданні, присвяченому з нагоди 25-річчя прийняття першого Закону "Про аудиторську діяльність". Так, рівно 25 років назад у стінах цього парламенту парламентом першого скликання був прийнятий Закон "Про аудиторську діяльність в Україні". До речі, цей закон був першим із усіх пострадянських республік. Тому ті, хто був співавторами першого Закону України "Про аудиторську діяльність" є серед нас? Це Володимир Головач, велика вам подяка. (Оплески) Немає, на жаль, Олександри Володимирівни Кужель, але ми також їй дякуємо. (Оплески)
Зауважу, що наші старання щодо регулювання аудиту не залишилися поза увагою і гідно оцінені Президентом України Петром Порошенком. Аудитори отримали нагороду до ювілейної дати народження професії – Указ Президента України про внесення змін до Указу Президента України від 18 червня 2004 року номер 662.
Перше, внести до Указу Президента України від 18 червня 2004 року номер 662 "Про день бухгалтера" такі зміни: назву Указу в викласти в такій редакції "Про день бухгалтера та аудитора"; у тексті Указу "бухгалтерських служб", "День бухгалтера" замінити відповідно словами "бухгалтерських служб та аудиторів", "День бухгалтера та аудитора".
Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.
Місто Київ. 20 квітня 2018 року. Я нас вітаю! (Оплески)
Я… Мені здається, що наша професія справді дуже молода, і те, що ми отримали професійне свято, це покладає на нас і зобов'язання в майбутньому гідно розвивати нашу професію. Ми маємо довести, що ми справді являємося людьми, які привнесуть певну лепту в той розвиток, який … по якому зараз прямує наша країна, тому що коли ми говоримо про розвиток економіки, про прозорість, про відкритість, про успішну роботу банків і інших установ, до цього всього дотичні ми, аудитори. І саме задля того, щоби наша професія розвивалася, щоб аудиторів збільшувалось, ми маємо з вами докладати дуже багато зусиль. Мені здається, що ці 25 років існування першого Закону про аудиторську діяльність показали багато чого в роботі нашої професії. Ми на певних етапах робили висновки, щось змінювали. Потім настав час, коли нам треба зробити було кардинальні зміни і покликані вони, справді, тим, що світ рухається вперед, що наша країна також мала змінювати підходи в аудиторській діяльності, відповідальність аудиторській діяльності. І тому, коли ми говоримо, що зараз у нас діє уже Закон про аудит фінансової звітності та аудиторської діяльності, то не тому, що перший закон був поганий, а тому, що він просто перестав відповідати сучасним викликам, світовим тенденціям і нас необхідно було напрацьовувати нове законодавство, яке би регулювало нашу діяльність.
Мені здається, що ми гідно пройдемо шлях, який у нас є попереду. Мені здається, що у нас не буде стільки суперечок як було під час напрацювання проекту закону і прийняття закону, ми маємо об'єднатися і гідно рухатися вперед.
Я всіх вітаю з 25-річчям першого закону в Україні. І хочу зараз надати іще привітальні слова, а потім у нас буде безкінечна урочиста частина. Добре? А, якщо у нас буде залишатися час, ми тоді підійдемо, можливо, іще і до робочих питань, тому що порядок роботи нашого… нашої зустрічі розданий. Але, оскільки ми там трошечки написали і таких розгляду робочих моментів, мені здається, що, можливо, не зовсім було би доречно сьогодні входити в таку дискусію і побачимо чи буде у нас залишатися час, чи буде вистачати потім для такої дискусії.
Тому я зараз хочу запросити до вступного слова пана Йоханеса Баура, Перший радник Представництва Європейського Союзу в Україні, керівник відділу програм зовнішньої допомоги "Економічна співпраця, енергетика, інфраструктура та навколишнє середовище". Будь ласка, вам слово.
ЙОХАНЕС БАУР. Пані Южаніна, шановне панство! Мені дуже приємно, що мене запросили на сьогоднішню зустріч. А також я хотів би поздоровити всіх шановних учасників з 25-річчям прийняття першого Закону про аудит України, а також відзначити наступний важливий крок, який відбувся 21 грудня 2017 року з прийняттям нового Закону України "Про аудит", який серед іншого забезпечує зміцнення цілісності і забезпечує зокрема кращу прозорість.
Нещодавно Представництво ЄС в Україні разом з українськими партнерами провели аналіз або дослідження практики кредитування в Україні. І один з моментів, який був підкреслений в цьому дослідженні. Власне, один з ключових моментів стосувався належної підготовки фінансової звітності, яку продемонстрували деякі кредитні установи. І, власне, покращення і підвищення професійних стандартів і відповідних підходів сприятиме зміцненню довіри до банківського сектору і позитивно впливатиме на економічний розвиток країни.
Це також відповідає ще одній ключовій цілі, а саме: підтримці приватизації державних підприємств. І в цьому сенсі аудит також має відіграти важливу роль. З нашого боку також хочу відзначити, що новий Закон про аудит, який був прийнятий наприкінці минулого року, є рішучим кроком на шляху гармонізації українського законодавства із законодавством ЄС і зі стандартами Європейського Союзу. І прийняття цього нового закону вимагало чималих зусиль в ході його підготовки і затвердження, але попереду ще стоять суттєві завдання з його практичної реалізації.
І одним з таких ключових завдань в ході практичної реалізації закону є створення органу суспільного нагляду і необхідно забезпечити його абсолютну незалежність як в сенсі його операційної діяльності, так і фінансової незалежності.
Ми також підтримуємо законодавчі ініціативи і структурні реформи, спрямовані на реорганізацію органів... наглядових органів, втому числі і у фінансовому секторі задля забезпечення їх незалежності і функціонування.
І ми знаємо, що також дуже важливо забезпечити відповідний баланс між регулюванням і незалежністю суб'єктів економічної діяльності. Але фінансова криза продемонструвала необхідність і важливість належного регулювання і забезпечення дотримання законодавчих і нормативних положень як в країнах ЄС, так і в інших державах.
Ризики, які притаманні фінансовому сектору, можуть також впливати на всю економіку. І через те існує світовий консенсус щодо необхідності забезпечення належного регулювання у фінансовому секторі. І ми сподіваємося на досить швидке і повне запровадження положень Закону про аудит, що сприятиме в тому числі посиленню регулюючих органів. І відтак ми готові продовжити свою підтримку України у виконанні цих цілей і завдань, що зокрема відповідатиме тим зобов'язанням, що їх Україна взяла на себе, відповідно до Угоди про асоціацію.
Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я дякую представництву Європейського Союзу в Україні (Оплески), Проекту ЄС-FINSTAR, Світовому банку. Насправді ви доклали багато зусиль для того, щоб ми змогли більш правильно і у відповідності до європейських стандартів підійти до реформування аудиту. Велика подяка. Ви справді приділили велику увагу нам.
А зараз для привітального слова надаю Клавдії Максименко, старший менеджер портфелю проектів Світового банку в Україні.
МАКСИМЕНКО К. Дякую.
Я перш за все хотіла б почати з привітання всіх присутніх з появою професійного свята із 25-річчям професії. Це, дійсно, така велика віха в історії, я вважаю, України і в історії розвитку нашої країни і її об'єднання з цивілізованим світом.
Зусилля у впровадженні реформи були докладені дуже великі, але я вважаю, що прийняття закону створило підґрунтя для того, щоб почати роботу з його ефективної реалізації. І період реалізації є не менш важливим, ніж період розробки законодавства. І зусилля на етапі реформи, яку було розпочато в 2014 році відповідно до міжнародної провідної практики, активно підтримувалися Світовим банком та Європейським Союзом. І Світовий банк в рамках своєї регіональної програми "Посилення аудиту та фінансової звітності в країнах Східного партнерства (STAREP)" надавав активну підтримку. І за цей час було проведено в Україні більше ніж 20 публічних заходів з інформування всіх зацікавлених сторін щодо цілі, змісту, результатів та основних етапів реформування. Було створено дві діючі професійні спільноти, які, ну, англійською ми називаємо їх community of practice, які практикуюча спільнота з обліку та аудиту та практикуюча спільнота з освіта в галузі обліку та аудиту. І ці спільноти об'єднують провідних українських фахівців, а також відповідних фахівців з кожної країни-учасниці програми STAREP і створюють можливості для повсякденної регіональної співпраці, коли експерти з різних країн можуть спілкуватися, обмінюватися досвідом, впровадження подібних реформ в різних країнах світу. І, ми вважаємо, що це дуже важлива можливість дійсно запроваджувати провідні світові практики в Україні.
І, як я вже сказала, Світовий банк дуже високо цінує ті реформи, які вже відбулися і ті кроки, які вже були прийняті, і вітає прийняття закону, і готовий продовжити надавати підтримку Україні для того, щоб забезпечити практичну реалізацію цього законодавства. І, звичайно, ми плануємо продовжити надавати експертну допомогу, інформаційну та консультаційну підтримку і маємо щиру надію, що до кінця 2018 року Україна матиме нову ефективну відповідно у кращій світовій практиці систему нагляду за аудитом. І щиро бажаємо вам успіхів в цій роботі. І вітаю ще раз зі святом, яке сьогодні відбулось. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо вам. Дякую вам за допомогу. (Не чути)
Запрошую до слова Євгена Капінуса, державного секретаря Міністерства фінансів України. Будь ласка.
КАПІНУС Є. Доброго дня, шановні колеги! Перш за все, також хочу приєднатися до привітань з цією величною датою, шановною і тим започаткуванням, яке ми сьогодні почули. Я переконаний, що аудитори – це один із таких рушійних сил нашої держави, яка повинна тільки зміцнюватися в подальшій перспективі. 25 років в принципі якби з однієї сторони не така значна і тривала дата, скажімо так. Водночас, я хочу зазначити, що за цей час ми пройшли такий певний шлях, який дав можливість сформувати незалежну систему, яка на сьогодні певною мірою, точніше надзвичайно важлива є для України. Оскільки вона забезпечує достовірність розкриття тої інформації, якою користується більшість представників як інвесторів, так і безпосередньо при прийнятті управлінських рішень і керівництвом компаній. Тому зазначена сфера, як на мене, надзвичайно важлива, якраз сьогоднішнє рішення, я думаю, що є тою оцінкою важливості цього напрямку, який ми на сьогодні відзначаємо.
Я хочу зазначити, що не знаю, як з часом з зміною, скажімо так, яка відбулася я думаю, що перш за все треба відзначити, що ми вибрали шлях по напрямку євроінтеграції. Якраз цей напрямок зумовив необхідність тих… внесення змін до Закону про аудит і прийняття нових міжнародних стандартів, які ми повинні реалізувати в нашій країні. Саме тому ми пішли цим шляхом: розробки нового закону і прийняття тих необхідних змін до нашого закону.
Я надзвичайно дякую Верховній Раді за те, що цей новий закон був схвалений. І ми сьогодні всі чудово розуміємо, що перед нами стоїть досить складне завдання: імплементувати якісно всі ті зміни, які у нас необхідні для реалізації цього закону і підвищити надійність, ефективність і відповідну довіру до професії. Для того, щоб в найближчий час ми могли не тільки отримати в розвиток економіки, а залучити міжнародні інвестиції, які вкрай необхідні для нашої країни. Але я переконаний, що спільними зусиллями, ми реалізуємо це все: ми досягнемо тих результатів, які нам необхідні і сподіваюся, що ми якраз в цьому напрямку об'єднаємося і будемо працювати спільно для того, щоб забезпечити реалізацію всіх цих заходів.
Я ще раз всіх вітаю і щиро дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, пане Євген. (Оплески)
До привітального слова запрошується народний депутат України Тетяна Георгіївна Острікова, будь ласка.
ОСТРІКОВА Т.Г. Дякую. Доброго дня, шановна аудиторська спільнота. Дозвольте від імені фракції "Самопоміч" привітати вас із 25-річчям вашої важливої професії і з появою вашого професійного свята. І тут, звісно, окремо маємо дякувати і Президенту України, і Ніні Петрівні, без якої цього б не було. Важко, важко через парламент проходив ваш профільний закон. І я переконана, що ви всі спостерігали за засіданнями Верховної Ради, що це дійсно відбувалося не з першої спроби, і складно було переконувати колег.
Я дякую всім тим з вас, хто давав ваші пропозиції, поправки, тому що я особисто мушу зізнатися, я нічого не смислю в процесі аудиту. І тому окрема подяка за те, що ми з вами спільно, спільно напрацювали той закон, який забезпечить незалежність вашої професії, незалежне фінансування органу нагляду, який дає вам механізми розвитку, який покликаний забезпечити високу якість надання ваших послуг і, звісно, одночасно встановлює відповідальність. Мабуть, саме через це і так було складно переконувати колег, але ми з Романом Семенухою нажали зелені кнопки і переконали наших колег також підтримати, багатьох колег переконали підтримати цей законопроект.
Ще хочу побажати вам подальшого розвитку. Ви – носії тої професії, яка… ви не маєте права жодного застою. Тобто все нове, що з'являється, всі ті суспільні економічні відносини, які з'являються, аудитор повинен розбиратися в усьому. Тому – тільки вперед. Вдячних і щедрих вам клієнтів і, безумовно, високої якості ваших послуг!
Дякую і вітаю вас. (Оплески)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую вам, Тетяна Георгіївна. (Оплески)
А зараз, шановні колеги, в зв'язку із 25-річчям закону прошу вручити нагороди Аудиторської палати України першим членам Аудиторської палати України, тим аудиторам, які стояли у витоках аудиторської процесії. Так, згідно із рішенням Аудиторської палати України, за особистий внесок у розвиток аудиторської діяльності в Україні знаком пошани Аудиторської палати України нагороджено:
Головача Володимира Володимировича, співавтора Закону про аудиторську діяльність? Члена першого складу АПУ з 1993 року. (Оплески) підійдіть, будь ласка, ми вас вітаємо. (Оплески) Будь ласка, будь ласка. Включіть мікрофон – буде чутно, да.
ГОЛОВАЧ В.В. Шановна Ніна Петрівна, дозвольте подякувати вам персонально і у вашій особі Верховній Раді, яка вперше за 25-річчя сьогодні організувала таке зібрання і вшанування аудиторської діяльності як національного надбання України от.
Що побажати хотілося б у зв'язку з цим? Перше, потрібно все-таки рухатися вперед більш рішуче, тому що критерій істини – це практика і ті, які є недоречності, а вони завжди будуть, вони будуть находити своє позитивне вирішення. Тому персональна вам подяка.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую вам.
ГОЛОВАЧ В.В. На жаль, що така подія не відбувалася раніше.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую вам. (Оплески)
За особистий внесок у розвиток аудиторської діяльності в Україні знаком пошани Аудиторської палати України нагороджується Пархоменко Валерій Миколайович, член Аудиторської палати першого складу з 1993 року. Підійдіть, будь ласка. (Оплески) Вітаємо вас. (Оплески)
ПАРХОМЕНКО В.М. Дуже дякую.
Шановні колеги, я вас всіх вітаю із світом сьогоднішнім, яке із липня-місяця будуть уже мати назву. Ми у той час у 2004 назвали тільки День бухгалтера, може це наша була помилка в тому числі. Ну, помилки вчасно виправляти – це дуже добра традиція.
І я хотів би також подякувати за те, що згадали тих, хто перші, так сказать, кроки в аудиторському русі, його регламентуванні, регулюванні, застосуванні міжнародної практики на нашу землю, на нашу діяльність повсякденну, про цих людей згадали. Є ті, яких уже з нами немає, відомі люди.
Спасибі вас за все. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую вам.
За особистий внесок у розвиток аудиторської діяльності в Україні Знаком пошани Аудиторської палати України нагороджується Балченко Сергій Олександрович (Оплески), також член першого складу АПУ з 1993 року. Підійдіть, будь ласка. Вітаємо вас. (Оплески)
БАЛЧЕНКО С.О. Можна пару слів сказати?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
БАЛЧЕНКО С.О. Я працюю в аудиті з 87-го року, це на багато раніше, ніж закон вийшов, і це була перша аудиторська компанія в СРСР тоді, вона називалась "…….аудит". І вона була створена за участю Міністерства фінансів, державного банку і зовнішньоторгових підприємств, а також фізичних осіб. І мені дуже приємно, що про мене сказали, бо я фактично перший аудитор був…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую вам. Дякуємо за ваш вклад.
За особистий внесок у розвиток аудиторської діяльності в Україні Знаком пошани Аудиторської палати України нагороджується Каштанова Ірина Олександрівна (Оплески), також член першого складу Аудиторської палати України з 1993 року. Вітаємо вас. Вітаємо. (Оплески)
За особистий внесок у розвиток аудиторської діяльності в Україні Знаком пошани Аудиторської палати України нагороджується Тарас Василь Михайлович також член першого складу АПУ з 1993 року. (Оплески)
Шановні колеги, грамотами Аудиторської палати України нагороджено членів аудиторської палати України першого складу Бернатович Тетяну Олександрівну. Будь ласка. (Оплески) Єфименка Василя Івановича. Підійдіть, будь ласка. (Оплески) Зараз Василь Михайлович підійде.
Я хочу ще відзначити, що нагороджено, АПУ нагороджено біля 150 аудиторів. На жаль, ми сьогодні не змогли всіх запросити і всіх нагородити. Тому я знаю, що у вас завтра конференція, ви продовжите свято і продовжите нагороди. Будь ласка, ми вас вітаємо. Ми поки… (Оплески) Василь Михайлович, зі святом!
_______________. І пощастило бути 2 рази по 5 років членом Палати аудиторів і я цим горджуся. І бажаю вам всім доброго здоров'я, хорошої роботи. Я продовжую роботу по вихованню студентів-випускників, бухгалтерів-аудиторів в Київському національному економічному університеті. Хай вам всім щастить. Дякую вам.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо вам. Дякуємо за вашу роботу. (Оплески)
_______________. Шановні колеги, дозвольте від вашого імені подякувати і привітати Ніну Петрівну Южаніну і теж вручити їй знак пошани. (Оплески)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я сподіваюсь, що я отримала нагороду також як професійний аудитор, хоча молодша за вас, з 2003 року. До речі, дуже багатьох із вас згадую по своїй діяльності, коли я була бухгалтером або фінансовим директором. Я бачила вас в своїх стінах. (Оплески)
Зараз переходимо, шановні колеги, до першої сесії, у нас вона називається "Аудиторська діяльність в Україні 1993-2018 роки. Ключові віхи, проблемні аспекти і досягнення".
Слово для виступу надається Тетяні Каменській, голові Аудиторської палати України. Будь ласка.
КАМЕНСЬКА Т.О. Шановні народні депутати України, шановні колеги-аудитори, високоповажні гості, пані та панове! Насамперед хочу подякувати організаторам цього заходу, а саме Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики в особі його голови Ніни Петрівни Южаніної за розуміння та увагу до професії аудитора за те, що держава в особі найвищого законодавчого органу переймається його розвитком та сприяє подоланню існуючих проблем.
25 років тому відбулась важлива подія: депутатами Верховної Ради України був ухвалений Закон про аудиторську діяльність. В його преамбулі зазначалось, цей закон визначає правові засади здійснення аудиторської діяльності в Україні і спрямовані на створення системи незалежного фінансового контролю з метою захисту інтересів власника. Таким чином VIII розділів і 30 статей цього закону стали першою нормативною базою, юридичним фундаментом для становлення в нашій країні нової професії аудитора. Варто зазначити, що на той час в Україні вже діяли перші аудиторські фірми. Вони з'явилися на початку 90-х років у відповідь на розвиток ринкової економіки та у зв'язку з необхідністю проведення незалежного контролю діяльності господарюючих суб'єктів, насамперед спільних підприємств за участю іноземного капіталу. Представники цих фірм у лютому 92-го року провели установчий з'їзд та створили першу професійну організацію Спілку аудиторів України. Після прийняття закону розпочався стрімкий розвиток аудиторської діяльності в Україні: була створена Аудиторська палата, розроблено національне положення аудиту, почалась сертифікація аудиторів. Поступово рік за роком український аудит перетворювався в життєву необхідну складову економічних відносин в державі. Водночас він наближався до кращих міжнародних аудиторських практик.
У 2002 році за підтримки USAID і інших міжнародних партнерів аудиторською палатою був впроваджений проект "Реформа бухгалтерського обліку та аудиту в Україні", який істотно змінив його подальший напрям руху аудиту. Вісімнадцятого квітня 2003 року, 15 років тому і це ще один наш ювілей, Аудиторську палатою було ухвалено рішення: прийняти стандарти аудиту та етики міжнародної федерації бухгалтерів в якості Національних стандартів аудиту з 1 січня 2004 року. Також з 2003 року сертифікація аудиторів України почала здійснюватися за новими правилами, які максимально відповідають загально прийнятим міжнародним практикам. У подальшому Аудиторська палата своїй рішенням від 27 вересня 2007 року затвердила положення з Національної практики контролю якості аудиторських послуг та започаткувала створення системи постійного моніторингу і контролю якості за аудиторським послугами. Всі ці здобутки були б неможливі без наполегливої праці наших старших колег, тих небайдужих, активних особистостей, які працювали в АПУ в попередні роки.
Тому сьогодні, в день, коли ми відзначаємо наш 25-річний ювілей, хочу висловити усім цим людям слова глибокої поваги та безмірної подяки за те, що вони зробили на благо українського аудиту. Давайте згадаємо їх імена, насамперед тим, кого вже нема серед нас: Сапко Василь Васильович, Пилипенко Іван Ісакович, Жук Олександр Опанасович, Галкін Володимир Васильович, Довгорук Петро Григорович. Вічна їм пам'ять.
Наша щира аудиторська подяка та побажання довгих літ плідної праці: Головачу Володимиру Володимировичу, Столяровій Світлані Олександрівні, Шатохіній Олександрі Іванівні, Тарасу Василю Михайловичу, Редько Олександру Юрійовичу, Гаївській Наталії Ісаківні, які працювали та сподівааюсь, і далі ще будуть працювати і багато зроблять для розвитку вітчизняного аудиту.
Колеги, 25 років – це той життєвий рубіж, коли вже можна і треба підбивати підсумки, коли необхідно чесно сказати чого ми зуміли досягти ат що заважає зробити більше. Як виглядає український аудит сьогодні у свої 25 років? Яке воно обличчя сучасного українського аудитора? Середній вік 45 років, майже дві третини наших аудиторів жінки. А якщо зробимо хронологічний аналіз, можемо сказати наступне. Слайд перший. Кількість українських аудиторів зростала протягом першого десятиліття та досягла свого піку в 2003 році, коли нас було майже 3,5 тисячі. Далі був майже десятилітній період відносної стабільності, а починаючи з 2012 року стрімке падіння. Слайд другий.
Нинішньому складу АПУ вдалось спинити скорочення кількості сертифікованих аудиторів, яке тривало останні роки. Станом на березень 2018 року в Україні мають сертифікати аудиторів 2736 осіб, у тому числі сертифікат А – 2669 та сертифікат Б – 67 осіб. Можна сказати, що ситуація поступово поліпшується, про що свідчить кількість заяв бажаючих стати аудиторами. Слайд третій.
На мою думку, такий приріст числа майбутніх аудиторів, який склад біля 400 осіб, став можливим у зв'язку з тим, що був змінений підхід до проведення сертифікації і запроваджений новий формат іспиту, який тепер в першу чергу перевіряє знання міжнародних стандартів аудиту і здатність кандидата в аудитори застосовувати їх на практиці. Інформація про кількість виданих сертифікатів наведена на наступному слайді.
Збільшення кількості аудиторів наразі має на меті задовольнити зростаючу потребу ринку, яка обов'язково виникне у зв'язку з прийняттям нового Закону "Про аудит, фінансової звітності та аудиторську діяльність". За підсумками роботи аудиторських фірм у 17-му році на одного аудитора, який працює за основним місцем роботи в аудиторській фірмі, припадало 20 замовлень на рік. А якщо говорити про обов'язковий аудитор, на якому виконують завдання тільки 321 суб'єкт або 30 відсотків аудиторських компаній, то там на одного аудитора може бути розподілено до 30 і 40 замовлень. Це, зрозуміло, не дозволяє забезпечити необхідну якість роботи та свідчить про недостатню кількість аудиторів на ринку обов'язкового аудиту. Загальна кількість працівників, зайнятих в аудиті, складає сьогодні 6 тисяч 46 осіб, в тому числі сертифікованих аудиторів за основним місцем роботи - 1 тисяча 714. Тобто як бачимо, далеко не всі сертифіковані аудитори працюють в аудиторських фірмах.
Наступний слайд. Якщо... Ні, ні. Якщо розглядати чисельність аудиторів в розрізі регіонів, то, як видно з наступного слайду, найбільша кількість аудиторів – більше 40 відсотків зосереджена у Києві та Київській області. Щороку всі сертифіковані аудитори проходять обов'язкове вдосконалення професійних знань. Починаючи з 17 року, відбулися зміни в формах організації процесу підвищення кваліфікації. Вже більше 30 відсотків аудиторів обрали для себе сучасні підходи у вигляді короткострокових програм, семінарів, вебінарів. Це дало змогу аудиторам з усіх регіонів отримати необхідні актуальні знання у зручний для них час та за найбільш важливими темами, які постійно оновлюються.
Наступний. В реєстрі АПУ станом на 1 квітня 2018 року перебуває 940 суб'єктів аудиторської діяльності, з них 51 – приватні підприємства. У минулому і в цьому році також вдалося призупинити падіння кількості суб'єктів аудиторської діяльності, яке тривало до 16 року. В розрізі регіонів, наступний слайд, знову спостерігаємо, що переважна кількість суб'єктів аудиторської діяльності зосереджена в Києві та Київському регіоні – майже половина від всіх аудиторських фірм.
Наступний слайд. Обсяг ринку аудиторських послуг поступово збільшується та в 17 році досягнув 2 мільярдів 120 мільйонів гривень. Аудиторській фірми... Да, наступний, пожалуйста. Аудиторські фірми надають різні послуги, яких потребує замовник за кількістю виконаних замовлень у 17-му році найбільшу частку склали інші професійні послуги, до яких відноситься ведення бухгалтерського обліку та консультування. Безпосередньо послуги з аудиту фінансової звітності за кількістю завдань складають біля 25 відсотків.
Наступний. Але за вартістю наданих послуг завдання з надання впевненості та інші аудиторські послуги мають майже однакові обсяги.
Наступний. В розрізі клієнтів можна стверджувати, що найбільшим попитом послуги аудиторських компаній, затребувані товариства з обмеженою відповідальністю біля 30 відсотків та акціонерними товариствами для яких аудит є обов'язковим.
Наступний. Аналіз структури обсягу аудиторських послуг свідчить, що як і раніше 66 відсотків аудиторських послуг надаються лише двома відсотками аудиторських фірм. Хоча в цьому плані і є певні симптоми покращення: збільшується кількість компаній, обсяги діяльності яких перевищують 10 мільйонів гривень таких суб'єктів маємо вже 16. Але переважна більшість суб'єктів 54 відсотка або біля 500 компаній мають обсяг аудиторських послуг до 500 тисяч гривень, що говорить з одного боку про дешевизну аудиторських послуг, а з іншого про існуючі проблеми з демпінгом та про низьку платіжоспроможність наших клієнтів. Для виконання завдань з обов'язкового аудиту аудиторськими компаніями необхідно мати Свідоцтва про проходження перевірки системи контролю за якістю аудиторських послуг. На сьогодні дійсне свідоцтво мають 376 суб'єктів аудиторської діяльності або 40 відсотків від реєстру аудиторських компаній.
Перевірка системи контролю якості, згідно з існуючими нормативними вимогами проводиться раз на 5 років у відповідності до плану зовнішніх перевірок, затверджених Аудиторською палатою України. Результати на слайді.
Проведення перевірок системи контролю якості (наступний слайд) демонструє, що якісь аудиторських послуг поступово покращується. Аудиторські фірми створюють відповідну власну систему контролю якості, однак ще для багатьох з них ця система має формальний характер, потрібна лише для отримання дозвільного документу у вигляді свідоцтва. У цьому напрямі є ще чимало питань, які необхідно вирішувати.
Колеги, символічно, що 25-річчя українського аудиту збіглося в часі з початком імплементації нового Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", який було ухвалено наприкінці минулого року. Це як друге дихання, як новий поштовх на шляху до становлення сучасної системи незалежного аудиту, яку вже обрала більшість країн світу.
Прийняття закону проходило непросто. Було багато дискусій, суперечок протягом кількох років. не всі аудитори були готові сприйняти нові умови роботи, новий підхід до регулювання аудиторської діяльності. Тільки за останній рік аудиторською палатою за підтримки партнерів FINSTAR – Проекту технічної допомоги, що фінансується Європейським Союзом, за участі Міністерства фінансів України та проекту STAR... Світового банку було проведено чотири конференції по роз'ясненню норм закону в різних регіонах. Участь у конференції взяли понад 900 аудиторів, і в процесі нашого спілкування зникали або майже зникали основні протиріччя. Вже зараз аудиторський ринок демонструє готовність перейти до застосування норм нового закону. Так станом на березень 2018 року 276 аудиторських фірм із різних регіонів, або 29 відсотків від внесених до реєстру мають більше трьох сертифікованих аудиторів за основним місцем роботи та відповідають критеріям для проведення обов'язкового аудиту. В тому числі 60 суб'єктів аудиторської діяльності відповідають вимогам для проведення обов'язкового аудиту для суспільно значимих підприємств, тобто мають у своєму складі не менше 10 працівників та 5 сертифікованих аудиторів одночасно.
Таким чином можна констатувати, що незалежний аудит в Україні відбувся. Він пройшов від періоду романтики, коли все тільки починалось у дискусіях, пробах і помилках, через етап "дикого капіталізму" і прийшов тепер, сподіваюсь, до періоду сталого розвитку. Сучасний стан аудиту в цілому демонструє динамічне зростання, підвищення якості послуг, наближення до кращих міжнародних практик. Дуже важливо, щоб ці тенденції були збережені та розвинуті на новому етапі – етапі створення нової системи регулювання. Вже найближчим часом аудит України очікує новий стрімкий ріст у зв'язку зі значним розширенням ринку обов'язкового аудиту. Безумовно, при цьому значно зростає роль аудиторів у суспільстві і одночасно підвищується їх відповідальність за якість роботи.
Тому часу на відпочинок у нас нема. Нас очікує установчий зміст Аудиторської палати, зміна її статусу та відповідно і парадигма її діяльності. Від ставлення кожного аудитора до свого фаху, від його свідомого вибору залежить не тільки майбутнє нашої професії, але й значною мірою стан справ України в цілому. Вірю, що новообрана рада Аудиторської палати, оновлена не тільки за статусом, але й за своїм кадровим складом, зможе дійсно налагодити ефективну роботу, яка відповідатиме вимогам часу та через короткий період зробить АПУ повноправним членом Міжнародної федерації бухгалтерів.
Сподіваюсь, що нова АПУ дійсно буде захищати інтереси професії і згуртує навколо себе всіх аудиторів, незалежно від їх членства в громадських організаціях. Сподіваюсь, що непорушним принципом нашої роботи буде дотримання кодексу професійної етики, що професія аудитора стане в суспільстві еталоном професіоналізму та відповідальності, а його висновки гарантією надійності, довіри та впевненості.
На завершення хочу ще раз привітати всю аудиторську спільноту України з нашим святом та побажати окрім здоров'я та нових успіхів у роботі мудрості та терпіння.
Дякую за увагу. (Оплески)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Тетяна Олександрівна.
Справді, всю хронологію розвитку аудиту ви показали, і кожен з нас сидів і думав кожен про своє, аналізували і досягнення, і, мабуть, і проблеми, які справді можна навіть було би бачити на слайдах.
Прошу до слова Наталію Ісаківну Лаєвську – президента Спілки аудиторів України. Я теж вважала, що ви з самих витоків – з 1993-го, але ви пізніше.
ЛАЄВСЬКА Н.І. Ні, я трошки пізніше.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, вам слово.
ЛАЄВСЬКА Н.І. Із задоволенням вітаю всіх присутніх із 20-річчям прийняття закону, із 25-річчям розвитку аудиту в країні.
Хочу перш за все подякувати членам Комітету Верховної Ради, особисто Ніні Петрівні Южаніній за те, що маю можливість сьогодні всіх привітати, виступити і подякувати, висловити глибоку подяку тим, хто стояв у витоків аудиту і хто прийняв колись на себе виклик створити аудит в Україні.
Зараз ми часто чуємо, що, ну, ті були перші, вони ще нічого не розуміли, вони так собі, а ми от зараз самі амбітні, візьмемося і все зробимо. Так, дійсно, ми зробимо сьогодні реформу. Проте хочу, щоб ви просто спробували уявити собі, як же все це відбувалося. У листопаді 1991 року Україна стала незалежною країною, і вже в лютому 1992 року оті сміливці, перші люди, які замислилися, замріяли, як стати незалежною економіці України, як змінити структуру економіки України, як покращити інвестиційний клімат. і вони створили Спілку аудиторів України.
Прошу перший слайд. З лютого 1992 року, як вже сказала Тетяна Олександрівна сьогодні, діє перша, і тоді єдина професійна організація. Всі, хто хотів і намагався стати аудитором, ставали спершу членами Спілки аудиторів України. Я сама згадую, як у лютому 1994 року прийшла до цієї організації і ми започаткували територіальне відділення у місти Миколаєві, і почалася моя діяльність. Проте, зараз не про мене, а про нашу спілку.
Які були мрії і як вони справилися в надбаннях? Перш за все потрібно було створити професійну сертифікацію. Вивчали досвід багатьох країн, перш за все, це Великобританія, Америка і впроваджували цей досвід тут в Україні. Після започаткування сертифікації, ну, перш за все, підготували проект закону і сьогодні про це вже говорили, і сьогодні дякували. Я також планувала згадати всіх поіменно, проте, уже стільки раз сьогодні згадали, я просто хочу ще і ще раз вклонитися тим, хто працював над першим проектом і дав на першу редакцію нашого закону.
Після того, як було прийнято закон, саме Спілка аудиторів України створила шляхом делегування до складу Аудиторської палати 10 своїх членів створила Аудиторську палату і працювала завжди активно. І до сьогоднішнього дня Спілка аудиторів активно впливає на те, що здійснюється в Україні.
Спочатку ми не зразу працювали за міжнародними стандартами, були в нас національні стандарти і ми завжди казали є міжнародні, є національні. І саме завдяки Спілці аудиторів України, її наполегливій праці, наполегливому, можна сказати, навіть такому тиску були прийняті в Україні міжнародні стандарти аудиту в якості національних. І ми з 2004 року їх вивчаємо, Спілка аудиторів України провела декілька сот конференцій, тренінгів, круглих столів з питань вивчення стандартів аудиту і інших норм і нормативів.
Ми також приймали участь в подальшому розвитку аудиту в Україні, започаткували безперервне удосконалення професійних знань. Це також завдяки зусиллям тоді віце-президентів Спілки аудиторів України Радько Олександра Юрійовича і Крапивка Михайла Леонідовича. Ми всі члени спілки долучилися до того, щоб в Україні постійне навчання аудиторів стало сьогоденням.
Після цього здійснювали реформи сертифікації в такому вигляді як вона є сьогодні, але ми вже знаємо, що потребує нової реформи і також запровадження контролю якості було здійснено за безпосередньої участі Спілки аудиторів України.
Завдяки тим, хто був перший, завдяки членам Спілки аудиторів сталися перші структурні зміни і стала можливим реформа, яка сьогодні йде в аудиті. Прошу наступний слайд.
Зараз реформа в аудиті відбувається в контексті світових європейських тенденцій, що сформовані внаслідок, на жаль, гнучких… гучних скандалів на фоні безпрецедентної фінансової кризи.
Проте, сьогодні в Україні… вчора і сьогодні ми говоримо, що реформування аудиту в Україні в якості обґрунтування висуваємо потребу зміни організації якості аудиту і її відповідності сучасному стану економіки. На жаль, дійсних таких глибоких досліджень чи відповідає стан організації якості аудиту сучасному стану економіки, сучасним вимогам, в Україні не було досконало вивчено і здійснено. Проте, ми всі розуміємо, ми практики, розуміємо, що так чи інакше це повинно відбуватися, тому що ми живемо в прогресивному… прогресивній країні, яка долучається до Європи, яка підписала асоціацію з Європою. І тому ми. безумовно, розуміємо необхідність цього реформування.
Результатом реформи очікується не просто зміна аудиту, я завжди наголошую на тому, що реформа аудиту не полягає виключно у зміні організації самого аудиту чи нагляду. Метою реформи є якість фінансової звітності, прозорість фінансової звітності, якість інформації, яка в неї. І тому ми, як аудитори, ми є одним з компонентів реформи фінансової звітності і поліпшення інвестиційного клімату.
В результаті реформи, якщо поглянути на норми нового закону, ми бачимо, що в результаті реформи професійні організації втратять свої позиції впливу на професію. Проте, ми зможемо здійснювати навчання та підвищення кваліфікації аудиторів.
Сьогодні аудиторські практики реалізують два глобальні проекти: це проект розкриття фінансової звітності і проект комунікацій. Це дуже великі проекти і сьогодні не про них тема. Проте ми вже, Спілка аудиторів України, зі своїм вищим навчальним закладом післядипломної освіти, статус, ми постійно проводимо навчання з метою впровадження цих двох проектів. Вже проведено декілька семінарів, круглих столів, конференцій на цю тему. І ми бачимо в цьому своє майбутнє, своє завдання, саме в підвищенні професійної компетенції аудиторів України.
Прошу наступний слайд. Дуже хочеться, щоб ми з вами в процесі реформування аудиту не забули про цінність аудиту. Сьогодні, коли лунають і в Європі, і у світі, і навіть в Україні, лунають заклики до реформування, одним з них є зменшення бюрократичного тиску аудиту. Згадуються ті негаразди, які сталися також і в аудиті України.
Проте я хотіла б ще і ще раз підкреслити, яку цінність має аудит для економіки України і для укріплення бізнесу. Ну, перш за все для укріплення громадської довіри до фінансових інститутів, до підприємств суспільного нагляду. Аудит відіграє тут дуже велику роль. Професійні навики аудиторів, які використовує бізнес, є основою економічної стабільності. Думка аудиторів, висловлена щодо фінансової звітності, підкріплюється її незалежністю, об'єктивністю, знанням бізнесу аудиторами. І коли все це є в комплексі, виникає та сама довіра, яка сьогодні, на жаль, втрачена і нам треба її підіймати, зміцнювати не тільки до аудиту, але і до фінансової звітності в цілому.
Не можу не підкреслити ту просвітню функцію аудиторів, яку несуть наші аудитори-практики, перебуваючи безпосередньо на аудитах в підприємствах, які ми обслуговуємо. Це просвітня наша діяльність і для бухгалтерів, для керівників підприємств і саме це можливо, тому що аудитори весь час навчаються, весь час підвищують свою професійну компетентність, весь час на передовому, скажемо, флангу знань і економіки. Дійсно, аудит не є захистом і гарантією від шахрайства. І не можуть аудитори бути гарантією майбутнього успіху бізнесу. Проте сьогодні ми ставимо перед собою завдання бачити наростаючі проблеми та ризики і своєчасно повідомляти про них бізнес. От це в цьому і є нові виклики для нас як для аудиторів. Наступний слайд, прошу.
І ще одне, про що б я хотіла згадати. Я вже сказала, що в новому законі професійні організації вже не будуть так впливати, як впливали, не буде такого саморегулювання, як було. Проте регулювання професії аудитора – це регулювання дуже складних процесів, процесів, які вимагають спеціальних знань. І тому дуже важливим є співпраця регуляторів з професійними організаціями і з практиками.
Сьогодні відчувається потреба у продуманій зміні ролі аудитора, Поряд із завданням підтвердження фінансової звітності до аудиторів висуваються такі вимоги, як представлення офіційних висновків щодо корпоративного управління, внутрішнього контролю, управління ризиками, оцінка бізнес-моделей з притаманними ризиками. Це завдання для регуляторів висунути і виписати такі вимоги. Проте складність професії потребує глибоких спеціальних знань. І брак таких знань, на жаль, поки що у регуляторів має бути компенсований співпрацею з професійними організаціями. Яскраві приклади вже можна провести: це співпраця наших Комісії з регулювання ринку фінансових послуг, Комісії з цінних паперів і фондового ринку, зі Спілкою аудиторів України.
Ми маємо надію на подальшу співпрацю. Бажаю всім на найближчі 25 років розвиватися ще більшими темпами, досягати успіхів професійних і бути весь час… відчувати потребу в своїй діяльності.
Дякую всім.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. (Оплески)
Слово надається Дмитру Олексієнку члени Ради Федерації професійних бухгалтерів і аудиторів України. І ми на цьому завершимо першу нашу сесію. Будь ласка, вам слово, Дмитре.
ОЛЕКСІЄНКО Д.В. Дякую дуже за надане слово. Від імені Федерації професійних бухгалтерів і аудиторів України дозвольте, Ніна Петрівна, подякувати вам. Перш за все, за цей рівень, з якого ми стартуємо святкувати наше свято. От, що значить, своя людина в парламенті, скажімо так.
Також я хочу приєднатися до вітань того, хто започаткував нашу професію. Велика шана всім тим, хто розробляв перший закон, хто робив нормативне напрацювання по регулюванню професії, а також особливо хочу відзначити те, що Аудиторська палата Україна в 2003 ще році запровадила міжнародні стандарти аудиту в практику. Для нас це є велика цінність, бо ми, як члени IFАC, це наша мета впроваджувати високі стандарти IFАC до практики в Україні.
Я також хочу сказати, що і бухгалтери, і аудитори, які об'єднані в нашій організації мають єдину мету. Ця мета полягає в підвищенні якості як звітності, так і підтвердження достовірності інформації, що робить наші послуги настільки актуальними і настільки важливими. Бо аудит це лише ланцюг в підтвердженні звітності і надання впевненості користувачам звітності. І сьогодні пролунало, що в нас єдине свято бухгалтера-аудитора України це і підтвердження, і визнання також. Тому дякуємо і Президенту, і тим, хто особисто доклав руку до нашого свята.
Як дійсний член IFАC, ми намагаємося втілювати в життя всі тенденції на шляху до якісних аудиторських послуг. І ось у мене тільки одна весела картинка. Ви бачите, що професійна етика є над усім процесом. І ми з 1996 року, переводячи міжнародні стандарти, переводячи Кодекс професійної етики, намагаємося втілити вжиття. У квітні цього року вийшла оновлена редакція Професійного кодексу етики, ми його не тільки будемо перекладати, як робимо це завжди, а й адаптувати в навчальній програмі, що надасть практикам для використання на практиці в аудиті. Ми постійно працюємо в напрямку сертифікації підвищення кваліфікації і не можемо не відзначити той прогрес, який був досягнутий за останній рік.
Дуже добрий слайд щодо сертифікації аудиторів. Тетяно Олександрівно, персональна вам подяка за те, що стільки аудиторів за останній рік здобуло кваліфікацію аудитора, що допущена максимальна кількість навчальних центрів до підвищення кваліфікації. Ми також на 20-му році своєї практики здобули таке визнання і будемо далі втілювати високі стандарти IFАC до практики аудиторів.
Фокус на якість у нас завжди був в центрі ми допомагали методично, ми, скажімо так, запрошували фахівців з IFАC, це Бріджит Желібер це перший номер один контролер якості Франції і це і Мирослав Джупенко, який контролює якість у Словакії і інші колеги. І ми завжди в тісній співпраці з аудиторською палатою і надавали, скажімо так, комплексну консультативну підтримку з контролі якості.
З прийняттям нового Закону про аудит і фінансову звітність аудиторської діяльності у нашій історії аудиту пишуться нові строки. У процесі тривалої підготовки до цього закону, а в принципі законодавства ми чекали, мабуть, з 10-го чи 11-го року в цьому процесі були. Були дуже гарячі дискусії, були дуже сперечання і закон є такою… продуктом консенсусу та погодженою думкою всіх зацікавлених сторін. Тому, щоб прийняли так, як є, це дуже добре і, знаєте, не так страшне українське законодавство як практика його застосування, тому я би всіх запрошував працювати над проектами положення, які будуть прийматися на з'їзді, тому що нам з вами жити в єдиній організації, єдиній саморегулівной організації. І аудитори, які є найактивніші, мабуть, у всіх процесах в громадських радах при розробці абсолютно всіх законів, я думаю, вони постійно в цій залі, в комітетах працюють і давайте будемо активними в своїй професії, давайте всі разом, ну, допоможемо організаційному комітету при розробці проектів цих законів. Незабаром вони будуть викладені на сайті федерації, я думаю, в багатьох у вас вже є проекти. Давайте включатися, давайте там забувати все, що було до того, пліч-о-пліч ставати разом і разом працювати.
Ми вітаємо аудиторську спільноту з цією історичною подією, щиро дякуємо всіх, хто працював в робочих групах, особливо комітети Верховної Ради, Міністерство фінансів, проекти Світового банку, Європейської комісії за наполегливість, послідовність, консолідацію всіх зусиль на отримання результату.
Також подяка Нині Петрівна за лідерство в цьому процесі, багато, хто не вірив, що в нас буде новий закон, але він є і це дуже добре. Дозвольте побажати всім успіхів у вашій професійній діяльності, які гарантуються в наданні послуг високої якості в інтересах суспільства.
Дякую. (Оплески)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, в підсумок все, що ми послухали в першій сесії, хотілося би все-таки чи ви звернули на це увагу, а я особисто – дуже звернула, все ж таки, що ми реагуємо на нові норми закону нового, прийнятого закону, і справді уже зараз робимо все можливе для того, щоби ті цифри, які ви назвали, Тетяна Олександрівна, мене вразили. Все-таки, якщо раніше тільки 2 відсотки від суб'єктів аудиторської діяльності здійснювали обов'язковий аудит, а у нас уже зараз є прогрес щодо 29 відсотків суб'єктів, які можуть здійснювати і аудит органів суспільного інтересу також можуть уже, підготувалися організації. І їх не 16 як було до цього, а їх значно й значно більше, навіть у цьому є прогрес, в тому що ми рухаємося вперед вдосконалюємося, ростем і новий закон якраз нас надихнув на це от і добре.
Тому 25 років дії першого закону прийнятого Верховною Радою першого скликання, насправді у нас сьогодні великий ювілей. І хоча ми говоримо про робочі моменти, вони ж з нами будуть через годину, ми вийдемо з цієї зали і вона наступають відразу. Тому я не думаю, що ми маємо один одного зупиняти нам насправді цікаво. Мені цікаво всіх вас би було почути думку кожного. Тому я пропоную все-таки перейти до другої сесії, яка у нас мала би бути присвячена якраз перспективам розвитку аудиторської діяльності у світлі прийняття нового Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторської діяльності і реформування системи нагляду". І тут перше слово я все ж таки хотіла би надати Джону Хуперу старшому експерту з питань бухгалтерського обліку та аудиту Проекту EU-FINSTAR Представництва ЄС в Україні, тому що його витримка і увага, і терпіння, яке він нам починаючи із 2014 року приділяв мене взагалі вразило. Мені здається, у нас жодний би український спеціаліст не витримав наших вимог чи забаганок, а поведінка, яка у нас була протягом цих всіх років ми просто показали себе з усіх сторін. Але я була впевнена, ми з вами наймудріші люди, і коли сказали таку цифру, що у нас середній віків 45 років це мене дуже порадувало, тому що коли ми були в Німеччині і там десь 55-60 мене трошки це насторожувало. Я думаю, що 45 років середній вік нашого аудитора – це дуже добре. Давайте передавати свій досвід молодим людям, бо знання аудитора, вони настільки будуть допомагати в цілому країні і економіці країни! Не обов'язково ж аудитор тільки виконує функцію аудитора, він говорить з колегами, він говорить в сім'ї, він говорить просто з людьми на вулиці. Його слова дуже глибокі, бо він в усіх процесах добре розуміється, особливо в економічних процесах.
Тому я слово надаю Джону, який приділив величезну нам увагу і допомогу для того, щоб ми зараз розпочали тему, які ж це такі перспективи розвитку аудиторської діяльності в Україні в світлі прийнятого нового Закону "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність".
Прошу, пане Джон.
(?) ДЖОН ХУПЕР. Дякую, пані Южаніна.
Але дозвольте мені з вами не погодитися в тому, що, як ви казали, в мене було терпіння, коли я намагався просувати всі ці думки і ідеї від 2014 року, але насправді я робив це із задоволенням.
Я, власне, сьогодні представляю проект FINSTAR, який реалізується компанією "Хьюмен ……..мекс" за фінансування європейської делегації. І перш за все я хотів би відзначити той внесок, який був зроблений першопрохідцями, піонерами цієї професії, які, власне, заснували аудит в Україні і активно сприяли його розвиткові. І власне, мені імпонує та думка, що перший закон про аудит датується 1993 роком, оскільки я долучився до цієї професії у 97-му році і це дозволяє мені відчувати себе певною мірою молодим. Зараз я хочу зробити щось таке нетривіальне.
І як вже зазначала пані Южаніна, я повторюся з тим, що якщо порівнювати аудиторів, скажімо, у Німеччині або у Великобританії з членами аудиторської професії в Україні, тут є певні відмінності. І якщо говорити про традиційне сприйняття професії, наприклад, у Великобританії, то вона сприймається як дещо така нудна, повсякденна. І не багато ваших колег візьмуть на себе сміливість одягти краватку такого кольору, як у мене сьогодні.
І на сьогоднішній день аудит в Україні проходить через дуже таку значну і суттєву віху. І це дуже такий важливий час для подальшого розвитку аудиторської професії.
Перш за все це історія успіху і мають гордитися і Україна, і, власне, Європейський Союз цим успішним прийняттям нового Закону.
І, власне, підписання цього законопроекту в лютому 2018 року Президентом України стало важливою віхою і, власне, завершенням довготривалого, але цілеспрямованого процесу реформування аудиту. І хочу поздоровити всіх з прийняттям цього закону, в першу чергу, тих, хто був безпосередньо дотичний до цього процесу, це і пан Капінус з Міністерства фінансів, і пан Кансуров, який на той час також працював у Мінфіні, пані Гапоненко і пані Южаніну, а також членів Верховної Ради.
І цей новий закон, власне, піднімає на новий рівень аудит в Україні і гармонізує його з європейськими і передовими світовими підходами.
І, більше того, цей законопроект наслідує найкращим підходам міжнародної практики і я не сумніваюся, що за умови його належної практичної реалізації, він позитивно вплине на економіку країни.
І, власне, система нагляду за аудитом, яка є незалежною від професії, робить обрану Україною модель подібною до передових підходів, обраних понад більш ніж 50-ма країнами, провідними країнами світу. І це також робить Україну регіональним лідером у цій царині. І зараз я спробую все це пояснити простою мовою без жодних професійних термінів.
Після запровадження цієї системи, вона, в першу чергу, покращить якість аудиту, що, в свою чергу, забезпечить підвищення якості фінансової інформації, фінансової звітності. А це, в свою чергу, покращить прозорість і сприятиме залученню іноземних інвестицій і розвиткові транскордонної і трансграничної торгівлі. Отже, це сприятиме розвиткові іноземних і внутрішніх інвестицій, а також забезпечить кращі умови для торгівлі і покращить доступ до фінансування для представників як великого, так і малого бізнесу.
І як вже зазначав представник федерації, професійних Федерації бухгалтерів і аудиторів України, прийняття закону є лише першим кроком. І після цього необхідно виконати чималу роботу з його практичної реалізації. І власне, ми, представники проекту ЄС, разом з нашими колегами і експертами зі Світового банку і інших міжнародних донорів готові долучитися до цієї роботи і надати всіляку підтримку і допомогу у практичній реалізації закону.
І ми, власне, бажаємо успіху Міністерству фінансів і іншим зацікавленим сторонам, залученим до реалізації положень нового закону. І також ми би хотіли, щоби до цього процесу… ми закликаємо долучити до цього процесу реалізації важливої реформи і інших учасників задля того, щоб забезпечити внесок на подальший розвиток економіки і задля покращання не тільки загальноекономічної ситуації, але і для кращого ведення бізнесу і для благополуччя громадян України.
Дякую за увагу. (Оплески)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо за вашу допомогу.
І зараз хотіла би все ж таки зупинитися на деяких ключових аспектах аудиторської реформи. В нас… Ми не будемо перегружати сьогодні один одного, але все ж таки ми зараз покажемо декілька ключових слайдів, якими ми весь час, мабуть, зараз користуємося, коли думаємо про своє майбутнє, коли плануємо свою діяльність.
Отже в нас закон набрав чинності з дня опублікування, а саме з 7 лютого 2018 року, і вводиться в дію, відповідно до його "Перехідних положень", з 1 жовтня 2018 року.
Що… Насамперед давайте перейдемо і побачимо, як схематично відображена сама ідея побудови системи суспільного нагляду за аудиторською діяльністю. Я думаю, що ми над цим слайдом з вами працювали і бачили, і розбирали все буквально покроково дуже багато разів. Але я звертаю вашу увагу, ми з вами доопрацьовували законопроект до другого читання, і після цього вже не мали такої змоги бачити кінцеві результати в слайдах. Зараз ми звернемо увагу на деякі пункти, які ми, як і обіцяли, саме професію, були внесені зміни, і що зараз ми маємо.
Тобто у нас, насамперед, звертаю вашу увагу, що Міністерству фінансів ми надали повноваження і затвердження нормативних актів з питань аудиторської діяльності. І мені здається, як ми з вами говорили, що це більш виважений підхід до питань регулювання аудиторської діяльності. Центральне місце на нашій схемі займає орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю, який є самостійним органом... самостійним органом, відповідає за здійснення суспільного нагляду за аудиторською діяльністю в Україні. Орган складається із ради нагляду за аудиторською діяльністю – всього 7 осіб, з яких у нас 4 – представники державних органів, 3 – непрактикуючі особи та інспекція із забезпечення якості.
Орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю здійснює, забезпечує здійснення нагляду і несе відповідальність за нагляд за реєстрацією аудиторів, впровадженням міжнародних стандартів аудиту, контролем за атестацією аудиторів та безперервним навчанням аудиторів, контролем якості аудиторських послуг, дисциплінарними провадженнями та застосуванням стягнень.
Ми з вами дуже багато говорили щодо надання певних повноважень професійній організації Аудиторській палаті України. Я.... ви можете побачити на цій схеми як стало запровадження прямого делегування регулятивних функцій і їх розподіл між органом суспільного нагляду та організацією професійного самоврядування аудиторів Аудиторської палати України. Так частину повноважень, відповідно до норм закону, ми делегували Аудиторській палаті України, яка і здійснюватиме професійне самоврядування аудиторів. Усі аудитори та аудиторські фірми будуть членами аудиторської палати, а орган суспільного нагляду наглядатиме за належним виконанням Аудиторською палатою України делегованих їй повноважень,
Звертаю вашу увагу, що у нас делеговані значні повноваження Аудиторській палаті, крім повноважень з нагляду за діяльністю аудиторів, що... за діяльністю аудиторів, що здійснюють аудит підприємств, що становлять суспільний інтерес. Бо такий нагляд буде здійснювати інспекція із забезпечення якості.
Ще одним суттєвим аспектом диференціації суб'єктів аудиторської діяльності, будь ласка, наступний слайд покажіть, будь ласка. Звертаємо увагу, що реєстр аудиторів та суб'єктів аудиторської діяльності складається з таких розділів: "Аудитори". Ми почули про це, що у нас зараз аудиторів 2 тисячі 736. "Суб'єкти аудиторської діяльності", на разі в реєстрі Аудиторської палати значиться 940 суб'єктів аудиторської діяльності, 889 аудиторських фірм і 51 фізособа-підприємців, суб"єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов'язковий аудит фінансової звітності, це той, який буде містити інформацію про самого суб'єкта, що пройшли перевірку системи контролю якості аудиторських послуг в АПУ, за основним місцем роботи в яких працює не менше трьох аудиторів, застрахували цивільно-правову відповідальність перед третіми особами.
І четвертий розділ "Суб'єкти аудиторської діяльності", які мають право проводити обов'язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, він містить інформацію про наступну при суб'єкті аудиторської діяльності. Пройшли перевірку системи контролю якості аудиторських послуг в інспекції нашій, за основним місцем роботи в яких працює не менше п'яти аудиторів із загальної чисельності штатних працівників, які залучаються до виконання завдань, не менше 10 осіб, застрахували цивільно-правову відповідальність перед третіми особами, оприлюднюють звітність про прозорість за попередній рік не пізніше 30 квітня, що настає за звітним.
Я говорила весь час, коли ми працювали над проектом закону, все, що ми намагалися робити, було пов'язано з тим, щоб жодним чином до суб'єктів аудиторської діяльності не висувалось інших вимог іншим профільним законодавством. Це була головна мета. Мені здається, та кількість незначна суб'єктів аудиторської діяльності, які здійснювали аудит, і була пов'язана з тим, що у нас були дуже зарегульовані вимоги окремими державними органами. Хоча ми до сих пір знаходимося в дискусії: чи можна було просто відпускати регулятора, відривати від Реєстру суб'єктів аудиторської діяльності, який ведеться не ними? Ми прийшли до висновку, що в процесі реформи для було це головним аспектом.
Я сподіваюся, що навіть вже після підписання закону були якісь намагання і знову говорили про те, що неможливі відпустити аудиторську професію от так у вільне плавання. Я наполегливо слідкую за всіма нормативними документами і звісно, поки ми тут є у Верховній Раді, ми такого допустити не можемо. Тому що ми вам пообіцяли, що такий тяжкий перехід для вас у самому розумінні аудиторської діяльності, в контролі за якістю аудиторських послуг і за відповідальністю – це має мати і другу сторону, тобто ті преференції, які ви отримали. І ми зараз впевнено поки відслідковуємо і не даємо можливості навіть зароджуватись думкам про те, щоб щось могло регулюватися іншим законодавством. При тому, я ще раз наголошую, що пряма норма закону, що жодних додаткових вимог не може висуватись іншим законом, крім нашого профільного закону.
Важливим моментом аудиторської реформи… Відкрийте, будь ласка, атестацію аудиторів, наступний слайд. Є? Бо я не бачу, збоку мені дуже погано видно. За загальним правилом для того, щоб бути атестованою, особа повинна мати: вищу освіту, скласти іспити із теоретичних знань за 14 напрямками в акредитованих комісіях з атестації центру. Бачите, як почалась робота з того, що більше допустили центрів до навчання, пожвавився відразу ж і ринок людей бажаючих стати і сертифікуватися, і отримати сертифікати для того, щоби бути аудитором. Бо той занепад, який ви показували і відсутність зацікавленості навіть стати аудитором, це означало, що був звужений допуск професій, ну, на мій погляд, це про те, що я говорила, всі робили висновки різні, я зробила такий висновок. Ми маємо, я ще раз наголошую, надавати можливості, бо це наша, наш розум, розум нашої нації чим більше людей буде в цьому розумітися, тим ми будемо більше висококваліфікованими. Це однозначно.
Скласти кваліфікаційний іспит, яким підтверджується професійна компетентність, набути практичний досвід аудиторської діяльності шляхом проходження протягом 3 років стажування у суб'єкту аудиторської діяльності.
За результатами лише кваліфікаційного іспиту можуть бути атестовані особи, які мають вищу освіту та досвід роботи на посадах бухгалтера, ревізора, юриста, фінансиста, економіста, асистента аудитора не менше 15 років, які мають вищу освіту та досвід роботи на посадах: бухгалтера, ревізора, юриста, фінансиста, економіста, асистента аудитора не менше 7 років та пройшли протягом 3 років стажування у суб'єкта аудиторської діяльності. Це ті компромісні моменти, які ми з вами намагалися знайти і ми їх внесли в закон.
Я впевнена, що, я не сподіваюсь навіть, я впевнена, що наші аудитори будуть визнаненими аудиторами в усіх країнах Європейського Союзу адже вдала імплементація, я сподіваюсь, надасть нам можливість довести, що ми в змозі виконувати всі вимоги всіх міжнародних стандартів і директив і нам просто треба перелаштуватися, і як в усьому еволюційному ми звикнемо і через 25 років будемо згадувати прийняття нового закону як таке ж велике свято, з якого ми сьогодні розпочали.
Я думаю, оскільки у нас дуже важливим питанням в імплементації і в майбутньому в застосуванні всіма нами нового закону є розробка і затвердження підзаконних нормативних документів. Я прошу, пане Євген, я надаю вам слово, розкажіть нам, будь ласка, в нас не дуже багато часу, але все ж таки, на якому ми зараз етапі? Я хочу сказати, що я весь час цікавлюсь і в курсі кожного етапу, який проходить щодо напрацювання документів і руху по імплементації нового закону. Нам справді треба до 01.10.2018 року бути повністю готовими.
Я вас прошу, всі зауваження, побажання, які зараз також активно лунають від вас, я до них відношусь з глибокою подякою і розумінням, тому що ви… Ви маєте справді такий великий досвід, що за словами, які би я ніколи не прочитала так, як ви, ви даєте 10 інтерпретацій. Десять! А я бачу, нібито написано і можна читати пряму норму лише так.
Прошу вас знову ж таки вже на даному етапі об'єднатися для того, щоби ми справді достойно могли почати з новим законом.
Пане Євгене, вам слово.
КАПІНУС Є. Щиро дякую.
Ну, перш за все, все-таки ще раз хочу подякувати за те, що ми маємо все-таки закон, подякувати авторському колективу, який дуже тривалий час працював над цим законопроектом, подякувати міжнародним організаціям, експертам, які, скажемо, також приклали значні зусилля для того, щоб цей законопроект був розроблений. І відповідно, звичайно, велика подяка Ніні Петрівні за те, що цей законопроект був все-таки пройдений, скажемо, не дуже легкий шлях через парламент, але схвалений і на сьогодні вже підписаний Президентом.
Хочу зазначити, що дуже складним, скажемо, був процес прийняття цього закону, але, я думаю, не менш складним, на жаль, буде також процес його імплементації, оскільки в нас надзвичайно багато роботи, яку повинно проробити до того часу, коли будуть впроваджені всі завдання, які поставлені цим законом.
Перш за все, це створення органу суспільного нагляду і який повинен складатися із ради нагляду за аудиторською діяльністю, інспекції із забезпечення якості. Для цього необхідно розробити ряд нормативних актів, як сказала Ніна Петрівна, і ми відсьогодні будемо працювати над цими завданнями.
Я хотів би зазначити, що на сьогодні для провадження закону було розроблено порядок і схвалено Кабінетом Міністрів імплементацію цього закону, який визначає чіткий порядок хто які акти повинен розробити, хто які акти повинен схвалити на якому рівні. Це і питання, які відносяться до компетенції Кабінету Міністрів, це питання, які відносяться до Міністерства фінансів і також органів, які бути створені в рамках реалізації цього закону.
Питанням, яке стоїть, як на мене, надзвичайно важливим на порядку денному, є також створення... створення реєстру, який повинен вмістити також важливим, ну, бути важливою складовою, оскільки він визначить саме перелік аудиторів. На сьогодні от ми там дискутували в деяких установах з приводу як можливо все-таки це зробити, оскільки це завдання, яке стоїть перед Аудиторською палатою, водночас на сьогодні Аудиторська палата діюча не може це завдання виконувати. І відповідно ми також звертаємося за підтримкою до міжнародних організацій, сподіваємося, що ви нам допоможете в цьому напрямку для того, щоби до моменту створення нової аудиторської служби був сформований відповідний реєстр, який начав працювати відповідно на момент уже запуску, який передбачений законом, ми мали відповідний реєстр вже в робочому стані.
Крім цього, хочу сказати, що важливим завданням, яке сьогодні стоїть перед нами – це формування проведення органу суспільного, точніше, вибачаюсь, формування з'їзду, оскільки закон не визначає чітку процедуру як повинен відбуватися ця... ці всі заходи і ми зі сторони Міністерства фінансів намагалися якомога прозоріше і відкритійше проходити всю цю процедуру. Закон визначив чіткий перелік установ, які повинні входити в установчий з'їзд і ми намагалися максимально чітко виконувати всі ті завдання, які поставлені були в законі для того, щоб не створити ніякі передумови, які б помішали проведення першого з'їзду. Оскільки саме за з'їздом поставлені надзвичайно важливі завдання: створення самої палати, створення… затвердження нормативних актів, які будуть регулювати діяльність аудиторської палати і інші. І ми сподіваємося, що якраз, скажімо, досить якісна робота попередня перед першим з'їздом вона дасть можливість схвалити всі необхідні акти, які будуть забезпечувати реалізацію цього закону в подальше забезпечувати створення саме незалежних установ суспільного нагляду. І саме реалізація цих заходів ми сподіваємося, дозволить ї підвищити якість аудиторської діяльності, підвищити якість довіри як до міжнародної спільноти, так і у наших представників бізнесу до роботи аудиторів. Ми сподіваємося на те, що реалізація зазначеного закону, як говорила Ніна Петрівна, дасть можливість не тільки підвищити довіру до цього з сторони інвесторів, а також дасть нові перспективи для аудиторів. Зокрема, вихід їх на міжнародну арену, їх визнання в європейській спільноті і відповідно ми вважаємо, що це якраз такий крок, який повинен показати, що наші аудитори вони є надзвичайно кваліфікованими і вони можуть конкурувати на європейських ринках.
Тому я переконаний, що незважаючи, що перед нами стоять надзвичайно амбітні завдання спільними зусиллями з залученням ваших пропозицій, вашого бачення щодо розробки нормативних актів, щодо проходження всіх цих процедур ми пройдемо цей шлях і отримаємо саме ті процедури і саме ті установи, які дадуть можливість нам отримати як міжнародне визнання отримати додаткові інвестиції, отримати нові можливості у перспективі. Всім щиро дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Пане Євгене, а я хотіла вам подякувати я не думала, що ви швидко зможете затвердити Кабінетом Міністрів той перелік документів нормативно-правових, які нам треба розробити до 1 жовтня. Коли я побачила, що разом із… і ви розібралися і з Людмилою Василівною, і прийняли такий документ, я була вражена. Молодці! Я вам дякую. Тому що ми всі разом маємо зараз насправді рухатися швидше для того, щоби не втратити час, бо 1 жовтня незадовго. Я коли побачила, яку кількість передбачено нашим законом нормативно-правових документів, які вони всі глибокі!
Будь ласка, я бачу дуже багато людей, прізвища яких або не назвалися… Я от чесно говорю, що всі тут такі поважні аудитори, яких я знаю по роботі, і я дуже вдячна, що ви сьогодні прийшли всі сюди, і поважаєте свою професію і до неї також відноситеся з такою високою повагою, втрачаєте свій час, але ми спільно можемо обговорити і в перспективі, що ми можемо робити. Бо в нас свято святом, але ж у нас такі надважливі завдання перед нами стоять.
Тому якщо є зараз у когось бажання задати запитання, в нас є ще 10 хвилин. Я хотіла би запропонувати, я з великою повагою відношусь до вас, і мені здається, що було би добре, якби ми всі вийшли на вулицю і разом сфотографувалися. Але чи можна знайти таке місце біля Верховної Ради з тієї сторони, з того під'їзду, щоби нас всіх пропустили туди чи ні? Там можна стати на ступеньки, нас би багато було видно. Мені здається, це була би така віхова фотографія. Можемо? (Шум у залі)
Ну, це моя пропозиція. подумайте поки, пока ми будемо обговорювати, скажіть... Я розумію, що є гардероб у іншому місці, чи можемо ми всі обійти, але дуже хотілось би зробити колективну фотографію – правда?
Я дивлюся, ви ніяк… ніяк нас всіх разом не візьмете, де б ми тут не розмістилися.
Я хочу… В нас є 10 хвилин, будь ласка, чи є додаткові зараз у когось запитання конкретні чи по новому закону, чи просто хотів би висловитись щодо… з приводу нашого зібрання – святкування 25-річчя першого Закону України "Про аудиторську діяльність". Будь ласка, колеги.
Я тоді хочу ще раз наголосити. Всі активні аудитори, які приймали участь і в опрацюванні і в критиці щодо проекту закону, я вас дуже поважаю насправді, просто під час... і хотіла вам донести таку думку, чому навіть зараз виникають деякі запитання, тому що коли було дуже багато поправок до другого читання. Вони деякі... ну, ми ж всі такі з вами імпульсивні, не враховували, що там в попередньому пункті є, де написано слово трошки по-іншому. А ми своїм поправками змінили і тепер ми думаємо: а що ж це за з'їзд, а як його назвати, хто має визнати ту чи іншу функцію?Тому що саме певну збалансованість трошечки зрушили поправками, але нічого в тому страшного нема. Ми всі розуміємо суть і ідеологію, яка заклалася в цей закон. Тому я вас вітаю з 25-річчям. Я вас вітаю із новим законом, який вступить в силу з 1 жовтня 2018 року і щиро-щиро бажаю всім не тільки залишитися аудитором і працювати далі в цій сфері, а нарощувати свої обсяги, бути такими, яких би поважали точно в нашій країні і рахувалися з нашою думкою всі європейські країни, ми того варті.
Я вам дякую за все. Дякую і зі святом. (Оплески)
Можемо попробувати пройти, а от тут на ці... Давайте при виході… при вході, да? Добре. Давайте підійдемо і сфотографуємося.